Immunforsvaret

Kroppens forsvar mod infektioner

Immunsystemets normale funktion

Infektioner kan skyldes bakterier, virus eller parasitter. Immunsystemet kan genkende alt det, der ikke er os, og vil derfor gå til angreb på mikroorganismerne og bekæmpe dem. Hvis immunsystemet ikke kan klare opgaven, kan man blive syg af infektionen. Ikke alle infektioner kan behandles med medicin, og det er derfor vigtigt, at kroppens immunsystem kan bekæmpe dem.

En lang række vitaminer og mineraler bidrager til immunsystemets normale funktion, og det er derfor vigtigt at spise en sund og nærende kost. Vitaminerne A, B 12, B6, C, D, folat samt mineralerne jern, kobber, selen og zink, bidrager alle til et normalt fungerende immunsystem. En kost rig på frugt, grønt og fuldkorn er rig på vitaminer og mineraler og vil derfor være godt for immunforsvaret.  

Forsvar mod infektioner

Infektioner skyldes at fremmede mikroorganismer invaderer og formerer sig i kroppen. Det kan være bakterier, virus eller parasitter. Immunsystemet kan genkende alt det, der ikke er os, og vil derfor gå til angreb på mikroorganismerne og bekæmpe dem. Hvis immunsystemet ikke kan klare opgaven, kan man blive syg af infektionen. Ikke alle infektioner kan behandles med medicin, og det er derfor vigtigt, at kroppens immunsystem kan bekæmpe dem.

Man skelner i fagsprog mellem infektion, om mikroorganismer, der trænger ind og formerer sig i kroppen, og inflammation, som er kroppens egen reaktion på en skade eller indtrængen af mikroorganismer. Symptomerne på en inflammation er rødme, hævelse, varme og nogen gange nedsat bevægelighed, hvilket er tydeligt at se, hvis du får en splint i fingeren. Andre symptomer kan være feber og hovedpine.

Der findes mange forskellige celler i immunforsvaret, der alle arbejder sammen for at finde og bekæmpe de mikroorganismer, der er trængt ind i kroppen. Celler, der arbejder for immunforsvaret, findes både på vores hud og slimhinder og inde i kroppen.

Vi har alle et generelt og et specifikt immunforsvar. Cellerne i det generelle immunforsvar reagerer typisk hurtigt ved uspecifikt at æde de fremmede mikroorganismer, der er trængt ind i kroppen. På den måde kan de sørge for at vi ikke bliver syge.

I det specifikke immunforsvar findes celler, der danner specifikke antistoffer, der kan binde sig til de indtrængende celler og dermed være med til at nedbryde dem. Det specifikke immunforsvar har også huskeceller, så næste gang vi udsættes for samme infektion, kan immunsystemet reagere hurtigt, fordi det kan genkende mikroorganismen fra sidst. 

Hvad kan du gøre?

Der er mange ting du selv kan gøre for at støtte dit immunforsvar.
En lang række vitaminer og mineraler bidrager til immunsystemets normale funktion, og det er derfor vigtigt at spise en sund og nærende kost. Vitaminerne A, B 12, B6, C, D, folat samt mineralerne jern, kobber, selen og zink, bidrager alle til et normalt fungerende immunsystem. En kost rig på frugt, grønt og fuldkorn er rig på vitaminer og mineraler og vil derfor være godt for immunforsvaret.

Det er vigtigt at få nok søvn, for mens du sover opgraderer immunforsvaret sine systemer. Så hvis du ikke sover tilstrækkeligt, kan det påvirke dit immunsystem negativt. Også langvarig stress påvirker dit immunsystem negativt, for når kroppen er i alarmberedskab, bruger den sin energi på at ”kæmpe eller flygte”, frem for på at immunsystemet fungerer.

Både alkohol og rygning ser ud til at have en negativ indflydelse på immunsystemets funktion, så for et velfungerende immunforsvar er det godt at begrænse alkohol og undgå rygning.

Sol og frisk luft har også en positiv indflydelse på immunsystemet. Når man er ude i solen laver kroppen D-vitamin, som bidrager til immunsystemets normale funktion. Tid udenfor i naturen fører desuden til mindre stress og en bedre søvn – begge dele er vigtige for immunforsvaret. Men husk selvfølgelig at undgå overdreven sol.  

Del denne artikel med dine venner